PRAWO PRACY

Prawo pracy

PRAWO PRACY

Zespół kancelarii TKW oferuje kompleksową i profesjonalną pomoc w zakresie prawa pracy. Specjalizujemy się w rozwiązywaniu problemów związanych z prawem pracy, udzielamy porad prawnych, świadczymy usługi zastępstwa procesowego oraz reprezentujemy naszych klientów w negocjacjach i mediacjach. Nasze wsparcie obejmuje także opiniowanie umów i przygotowywanie dokumentacji procesowej, w tym niezbędnej do przeprowadzenia dyscyplinarnego zwolnienia pracownika.

Nasze usługi są skierowane zarówno do pracowników, jak i pracodawców na terenie Gdyni, Gdańska oraz Sopotu (Trójmiasto) oraz firm działających na terenie województwa pomorskiego, ale również w całej Polsce. Zapewniamy wsparcie na każdym etapie postępowania, od doradztwa przed założeniem sprawy w Sądzie oraz reprezentację w postępowaniach przed Sądem Pracy i Państwową Inspekcją Pracy.

W ramach specjalizacji „PRAWO PRACY” nasze usługi obejmują między innymi:

→ sporządzanie i opiniowanie umów z zakresu prawa pracy (umowa o pracę)

→ tworzenie aktów wewnętrznych (np. regulaminów wynagradzania)

→ występowanie w charakterze pełnomocnika w sporach sądowych dotyczących prawa pracy

→ ustalenie istnienia stosunku pracy

→ uznanie bezskuteczności wypowiedzenia umowy o pracę

→ odszkodowanie za wypadek przy pracy

Czy warto iść do Sądu pracy?

Sąd pracy stanowi skuteczne miejsce, aby dochodzić swoich roszczeń przeciwko pracodawcy. Pracownik ma prawo skorzystać z sądu w różnorodnych sprawach, w których mogło dojść do naruszenia prawa pracy. Nie istnieje ograniczony katalog wykroczeń, które mogą być przedmiotem pozwu.

Ustalenie istnienia stosunku pracy

Jeśli pracownik nie korzysta z praw przysługujących mu na podstawie umowy o pracę, może wystąpić przeciwko pracodawcy z żądaniem ustalenia istnienia stosunku pracy. Taki pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy może być skutecznym narzędziem w sytuacji, gdy pracownik jest zatrudniony na podstawie innej umowy niż umowa o pracę, np. gdy świadczy pracę w oparciu o umowę zlecenie.

Ile kosztuje pozew o ustalenie stosunku pracy?

Pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy jest zwolniony z obowiązku uiszczenia opłaty sądowej. Oznacza to, że wnosząc pozew, pracownik nie musi ponosić żadnych kosztów sądowych.

Ile kosztuje pozew o ustalenie stosunku pracy?

Odszkodowanie za wypadek przy pracy

Osobom poszkodowanym w zależności od branży przysługuje prawo do świadczeń z ZUS lub KRUS, a ponadto – jeśli odpowiedzialność za wypadek można przypisać pracodawcy lub rolnikowi czy osobie z nim współpracującej lub zamieszkującej – również z ubezpieczenia OC pracodawcy lub ubezpieczenia OC rolnika.

Świadczenia należne są w tym przypadku osobom, które w wyniku nagłego zdarzenia wywołanego przyczyną zewnętrzną doznały urazu, trwałego uszczerbku na zdrowiu lub ich bliski zmarł:

→w trakcie lub w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych bądź innych czynności na rzecz pracodawcy, z lub bez polecenia przełożonego;

→ w drodze między miejscem zatrudnienia a miejscem wykonywania obowiązków służbowych.

Z tytułu wypadku przy pracy przysługuje od ZUS szereg świadczeń, w tym między innymi jednorazowe odszkodowanie za stały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu. Zdarza się, że wysokość trwałego uszczerbku i wypłacana kwota są zaniżane. W takich przypadkach pomagamy naszym Klientom uzyskać wyższe odszkodowanie

Nieuzasadnienie wypowiedzenie

Pracodawcy często uzasadniają wypowiedzenie umowy o pracę jednym zdaniem, które nie wskazuje bezpośrednio zarzutów wobec pracownika. Często używają słów takich jak „utrata zaufania”, co pozostawia wiele niejasności co do przyczyn takiej decyzji. Tego rodzaju uzasadnienie nie spełnia wymogów prawa pracy, które nakładają obowiązek precyzyjnego wskazania motywów wypowiedzenia umowy o pracę. Brak jasności może utrudnić pracownikowi obronę swoich praw.

Przyczyna wypowiedzenia – co wpisać?

Przyczyna rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem powinna być klarownie sformułowana, aby pracownik mógł zrozumieć, dlaczego dochodzi do zakończenia stosunku pracy. Powinna być rzeczywista, a nie pozorna, oraz dostatecznie sprecyzowana, choć niekoniecznie opisana szczegółowo.

Prawnik Prawo pracy – Gdańsk, Gdynia, Sopot

Jeżeli szukasz prawnika, lub kancelarii prawnej zapewniającej kompleksowe wsparcie w sprawach dotyczących prawa praca, zapraszamy do kontaktu z nami.