Jest to działanie polegające na badaniu i interpretowanie danych dotyczących przepływów gotówkowych w firmie. Pozwala na zrozumienie źródła pochodzenia środków finansowych oraz ich wydatkowania w określonych okresach w przeszłości.
◦ Identyfikacja problemów z płynnością
Jest kluczowa dla zrozumienia potencjalnych problemów finansowych, takich jak np. zbyt niskie generowanie gotówki z działalności, a to z kolei może prowadzić do kolejnych wniosków, jak zbyt niska marża, zbyt duże koszty, czy brak stałych wpływów, a jedynie operowanie na nieregularnych wpływach do firmy.
◦ Porównanie prognoz z rzeczywistością
Proces, który polega na porównaniu wykonanych wcześniej prognoz dotyczących przepływów pieniężnych (cashflow) z tzw. „twardymi danymi”, które zostały faktycznie zrealizowane. Innymi słowy, weryfikujemy, czy nasze przewidywania, co do tego ile zarobiła firma, a ile wydała są precyzyjne.
Pamiętajmy, że cash flow to po prostu „przepływ gotówki”. Natomiast, proces polegający na tworzeniu przyszłych przepływów gotówkowych w przedsiębiorstwie, to prognozy cash flow. Prognoza polega na oszacowaniu, na podstawie danych, ile przedsiębiorstwo zarobi i wyda w danym okresie w przyszłości.
Tworzenie prognoz cash flow, to proces wieloetapowy, który obejmuje następujące kroki:
◦ Scenariusze restrukturyzacyjne
Do typowych scenariuszy można zaliczyć:
Warto zastosować w przypadku:
Rekomendowana w przypadku występowania nadmiernego zadłużenia krótkoterminowego, opóźnień w płatnościach wobec kontrahentów, czy innych bieżących zobowiązań, w tym wierzytelności o charakterze publicznoprawnym.
Działania, które należy rozważyć:
Podjęcie negocjacji z wierzycielami w celu zmiany warunków kredytowania, w tym odroczenia płatności, wydłużenia harmonogramu lub wprowadzenia tzw. „wakacji kredytowych” oraz skrócenie cyklu płatniczego poprzez przyspieszenie ściągania wymagalnych zobowiązań od kontrahentów.
Warto zastosować w przypadku:
Rekomendowana
w przypadku występowania niskich marży na produkcie, czy usłudze, wysokich kosztów stałych oraz spadku sprzedaży.
Działania, które należy rozważyć:
Zmniejszenie zatrudnienia w firmie, co pozwoli na redukcję kosztów stałych. Zwiększenie marży poprzez podniesienie ceny usług, czy produktów (uwaga! Działania tego typu wymagają dobrego wyczucia i znajomości rynku). Można rozważyć też poprawę jakości usług, czy produktu, żeby stał on się bardziej konkurencyjny.
Warto zastosować w przypadku:
Zbyt szybkiego wzrostu działalności, który przekracza moce produkcyjne lub możliwości finansowe firmy.
Działania, które należy rozważyć:
Zmniejszenie skali działalności i skupienie się na najbardziej dochodowych segmentach rynku. Często, jedna usługa, czy produkt przynosi firmie ponad 80% wszystkich jej przychodów.
Warto zastosować w przypadku:
Gwałtownych zmian na rynku i potrzebie dostosowania się do nich. Wprowadzenie nowych technologii, które skutkują utratą konkurencyjności.
Działania, które należy rozważyć:
Wprowadzenie nowych produktów, a także ich dystrybucja poprzez nowe kanały sprzedażowe.
◦ Optymistyczne vs. pesymistyczne prognozy
Prognozy optymistyczne opierają się na założeniu, że wszelkie działania związane z postępowaniem naprawczym przyniosą zamierzony efekt, pozytywny dla danego przedsiębiorstwa. Zakładają przede wszystkim szybki wzrost sprzedaży usług, czy produktów, skuteczne optymalizacje procesów, które wpłyną na zwiększenie marży, czy sprawną redukcję zadłużenia. Nie uwzględniają tzw. „czarnych łabędzi”, czyli zdarzeń, których w żaden sposób nie można przewidzieć, a które wpłyną negatywnie na funkcjonowanie firmy.
Prognozy pesymistyczne opierają się na założeniu, że wszystkie czynniki zewnętrzne i wewnętrzne będą działały na niekorzyść firmy. Przede wszystkim zakładają spadek sprzedaży, wzrost kosztów produkcji, pogorszenie koniunktury, negatywny wpływ legislacyjny.
Zarządzanie przepływami pieniężnymi (cash flow), to nieodzowny element każdego procesu restrukturyzacyjnego. Mądre zarządzanie spowoduje utrzymanie płynności gotówkowej, a to z kolei przełoży się na sprawne wdrożenie planu naprawczego i wszystkich środków naprawczych.
Cykl operacyjny to okres, jaki upływa od momentu poniesienia kosztu wyprodukowania produktu, bądź stworzenia usługi do momentu otrzymania za nią zapłaty od klienta.
Jak skrócić cykl operacyjny?
Zwiększanie przychodów a zmniejszanie kosztów
Zwiększanie przychodów i zmniejszanie kosztów to podstawowa strategia stosowana w ramach naprawy przedsiębiorstwa w celu zwiększenia przepływów gotówki (cash flow).
Zwiększanie przychodów
Zmniejszanie kosztów
Należy pamiętać, że restrukturyzacja przedsiębiorstwa to proces, który w krótszym terminie może obciążać płynność finansową, jednak po tym okresie, gdy restrukturyzacja zakończy się sukcesem, firma ma dużą szansę na całkowitą naprawę i znaczące zwiększenie płynności finansowej.
Do krótkoterminowych obciążeń należy zaliczyć przede wszystkim koszty restrukturyzacji oraz czasowy spadek przychodów.
Długoterminowe korzyści to zwiększenie przepływów pieniężnych, uwolnienie środków z inwestycji nieefektywnych oraz poprawą wiarygodności kredytowej.
Restrukturyzacja, to nie tylko remedium na istniejące problemy, ale jest również szansą na nowe drogi rozwoju.
Przykłady nowych źródeł przychodów
Na podstawie cash-flow podejmowane są często najważniejsze decyzje dla przyszłości firmy. Właściciel przedsiębiorstwa na jej podstawie może przede wszystkim podjąć decyzje dotyczące inwestycji, finansowania, kosztów, struktury kapitału oraz aktywów.
Decyzje inwestycyjne bez wątpienia zależne są od płynności finansowej firmy. Można wskazać, że to dwa kluczowe elementy działalności każdego przedsiębiorstwa, która oddziaływają na siebie. Inwestycje są bowiem niezbędne do rozwoju danej firmy, natomiast ich nadmiar (tzw. przeinwestowanie) może negatywnie wpłynąć na płynność finansową, czyli zdolność firmy do regulowania swoich zobowiązań w terminie.
Przepływy pieniężne są jak kompas dla każdej firmy. Pomagają określić, jakie działania są możliwe, a jakie są poza zasięgiem. Ważne jest więc, żeby każda decyzja strategiczna była podejmowana z uwzględnieniem aktualnej i prognozowanej sytuacji finansowej firmy. Do takich fundamentalnych decyzji strategicznych zaliczamy: